ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 21 ساله )

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان محترم


من اعتقادات خشک مذهبی ندارم
اما رفتار ، اخلاق، حرف زدن با بقیه طریقه پوشش حتی شیوه راه رفتن خواهرام و نامزدم برام مهمه این عامل باعث بروز یه سری مشکلات شده زیاد نیستن اما کمش هم برام مهمه چون من خیلی دوسشون دارم و بهشون وابسته ام چندبار شنیدم که چون گیر میدم بهشون خوش نمیگذره و من اینو نمیخوام برا همین ازتون میخوام اگه بنظر شما این طبیعی نیست کمکم کنید که بیشتر از این عزیزامو اذیت نکنم. ممنون که همیشه چراغ راهید


مشاور (خانم قربانی)

بنده هم سلام و احترام دارم خدمت شما همراه گرامی و تشکر میکنم از انتخاب و اعتمادتون به سایت راسخون و در ادامه از اظهار لطف تون سپاسگذاریم.
برادر گرامی،این خیلی خوبه که به دنبال رعایت دقیق اصول دینی در تمامی شئونات زندگی هستید زیرا که دین ما دین فقط شعار و ظاهر نیست و دیندار واقعی کسی هست که زوایای زندگیش هم دین و اعتقادات اون رو نشون بده و معرفی کنه. دین اسلام دین فلاح و رستگاری ست و سعی داره همه به افراد به نجات برسن لذا امر به معروف و نهی از منکر رو جزء فروع دین قرار داده و شما بعنوان فرد دین دار خودتون رو موظف به رعایت این امر کردید. قرآن کریم می فرماید: شما به این دلیل با ارزش ترین امت ها هستید که امر به معروف و نهی از منکر می کنید. این فریضه به دلیل دارابودن جایگاه ویژه و تاثیرش، بسیار تاکید شده و ترک اون اثرات منفی زیادی داره بطوریکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند: ... زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکردند... خداوند متعال، بدترین و شرورترین آنها را بر آنان مسلط می کند، پس در این هنگام دعا می کنند ولی دعای آنان مستجاب نمی شود. این امر مهم شیوه هایی دارد از جمله: شیوه عملی،احترام به شخصیت افراد، ارشاد تدریجی،نرمخویی و محبت ایجاد فضای امرو نهی و برخورد عملی با منکر. و همانطور که میدونید سه مرتبه داره:انزجار قلبی،مرحله زبانی و مرحله عمل. شما به دنبال ارشاد و هدایت عزیزانتون،گاها با مقاومت اونها مواجه میشید یا بقول خودتون ،ابراز کردند که گیر میدید و الان شما مابین انجام این فریضه و نگاه اونها گیر کردید.
همونطور هم که باز در پیامتون اشاره کردید،رعایت حال دیگران و عدم ازار اونها هم بدای شما و در راس اون در دین اسلام جز اهم اصول هست.در جمع بندی این نکات،توجه شما رو به مطالعه مجدد اصول و شرایط امربه معروف و نهی از منکر جلب میکنم. اگر دقت کنید احترام به افراد و نرمخویی،محبت و ارشاد عملی و انزجار قلبی، قبل از برخورد و شیوه عملی امده. و نحوه تذکر دادن به افراد مختلف هم، با هم متفاوت است یعنی هر کس در یک زمان خاص با شیوه و حالت خاص و همه مبنی بر محبت و شرط هم این است که تذکر مااثر داشته باشد. مثلا اگر قرار باشه ما با افراد برخورد کنیم و برای تاکید در فریضه به قطع ارتباط با افراد مقصر بپرداریم او تنها شده و راحت تر به اشتباه و گناه خود ادامه دهد،این رفتار و قطع ارتباط اشتباه خواهد بود. در امر به معروف ما وظیفه تذکر داریم و تضمین عمل دیگران به عهده ما نیست. افراد مختارند میتونن بپذیرن و میتونن نپذیرن و لازم نیست ما اجبار داشته باشیم که طبق اصول و عقاید ما زندگی کنند.'لا اکراه فی الدین'. اینکه شما نگران سرنوشت دیگران هستید دلیل بر فشار اوردن به اونها نمیشه. شما آگاهی بدید و مراتب امر به معروف و نهی از منکر رو باتوجه به شرایط و...انجام بدید و نتیجه رو به خدا بسپارید. خانواده قبلی شما توسط شما انتخاب نشدند و لذا مانند دیگران باید با اونها بدخورد کنید در این فریضه،در مورد نامزدتون هم توجه داشته باشید اوهم مانند دیگران مختار هستش و فقط چون شما امکان انتخاب داشتید لازم بود حساسیت های خودتون رو رعایت کنید و متناسب با خط قرمزهاتون مبادرت به انتخاب کنید. ولی به هر حال این فرد رو باهمین ویژگی های حاضر تایید و انتخاب کردید پس دیگه لازم نیست به ایشون فشار بیارید که طبق معیارهای شما و. .. عمل کنه. شما وظیفه دارید تذکر بدید و انتخاب رو به اطرافیان تون بسپارید. و مراقبت کنید که تذکرات وسواس گونه شما و کمالگرایی بیش از حد تون سلب انزجار عزیزان تون از شما و اسلام نشه و با عمل شایسته خودتون در تمامی موارد و در کنار اون با رفتار محبت امیز، زیبایی اسلام رو به اونها نشون بدید و سبب جلب اونها به رعایت نکات بشید.
اسلام دین محبت هست و محبت کلید هر خیری. در ادامه بدای دریافت توضیحات بیشتر توصیه میشه به استاد اخلاق و یا کارشناس دینی مراجعه کنید.
موفق و پایدار باشید.

بیشتر بخوانید:

امر به معروف و نهی از منکر در خانواده